“Een fietssuggestiestrook (met eventuele rugdekking) zou de veiligheid van de vele fietsers al een pak verhogen.”
Tijdens de laatste gemeenteraad vroeg Patrick De Swaef (Groen) om een veiligere fietsverbinding te creëren aan de overgang Hazelbeek-Doorsteekstraat-Diepestraat. “Een fietssuggestiestrook (met eventuele rugdekking) zou de veiligheid van de vele fietsers al een pak verhogen.”, pleitte hij.
Hoewel dit volgens de bevoegde schepen een vals veiligheidsgevoel zou geven, leert ons, bij navraag aan een verkeersdeskundige, dat deze plaats wél degelijk geschikt zou zijn om een fietssuggestiestrook aan te brengen.
Voor deze ‘geschiktheid’ worden immers een aantal voorwaarden gesteld:
- op die fietssuggestiestroken zal zo weinig mogelijk geparkeerd worden,
- er mag geen te hoge auto-intensiteit en filevorming zijn,
- aanbevolen wordt, om deze enkel aan te brengen bij een maximale snelheidsbeperking van 50 km/h.
- er mag geen asmarkering op de rijbaan aanwezig zijn.
De situatie hier in Mere voldoet dan ook aan al deze voorwaarden.
De Swaef gaat zelfs iets verder: “Ons voorstel is dat de suggestiestroken zouden doorlopen vanaf de Doorsteekstraat tot einde Broekstraat, om nadien over te gaan in een fietsstraat (Nijverheidsstraat), om zo veilig per fiets tot in het centrum van Mere te geraken. Dit in afwachting van de uitvoering van het prima plan van schepen Lambrecht om een fietsverbinding te maken Hazelbeek- Doorsteekstraat-Diepestraat.”
“De realisering van deze laatste verbinding zal hoogstwaarschijnlijk nog een paar jaar op zich laten wachten, dus daarom dringen we als sp.a-Groen toch al aan om de suggestiestroken aan te brengen.”, besluit hij.
